Cele i ich realizacja

Określone w listopadzie 2016 roku strategiczne cele finansowe na 2020 rok zrealizowaliśmy z dwuletnim wyprzedzeniem.

Raport roczny
2019

Aspiracje 2020-2022

PKO_wyk1_Obszar roboczy 1 PKO_wyk1_Obszar roboczy 1

Realizacja strategii na lata 2016-2020

PKO Bank Polski zrealizował z dwuletnim wyprzedzeniem określone w listopadzie 2016 roku strategiczne cele finansowe na 2020 rok w zakresie zwrotu z kapitału, efektywności, apetytu na ryzyko i adekwatności kapitałowej, zachowując jednocześnie zdolność do wypłaty dywidendy. Był to jeden z kluczowych powodów do aktualizacji strategii i wyznaczenia organizacji nowych zadań w perspektywie 2022 roku.

Obecną skalą działania bank dystansuje krajowych rywali w kluczowych kategoriach. Obsługuje 10,4 mln klientów indywidualnych, blisko 500 tys. firm i przedsiębiorstw oraz 15,8 tys. klientów korporacyjnych, samorządowych i instytucjonalnych. W ramach silnej Grupy PKO Banku Polskiego, działają liderzy w swoich segmentach rynku finansowego, m.in. PKO Leasing na rynku leasingowym oraz PKO TFI, który dzierży palmę pierwszeństwa na rynku funduszy inwestycyjnych dla osób fizycznych.

 

 

10,4 mln
Klientów indywidualnych
500 tys.
Obsługiwanych firm i przedsiębiorstw
15,8 tys.
Klientów korporacyjnych, samorządowych i instytucjonalnych

Od momentu przyjęcia strategii na lata 2016-2020, Grupa PKO Banku Polskiego poprawiła swój zwrot z kapitału z 9,1% na koniec 2016 roku do 10% na koniec 2019 roku. W tym samym czasie systematycznie zwiększała efektywność działania obniżając wskaźnik kosztów do dochodów do 41,9% na koniec 2019 roku (2016: 47,4%).

PKO Bank Polski jest bankiem dostępnym wszędzie tam, gdzie potrzebują tego klienci, którzy zgodnie z dominującymi na świecie trendami coraz chętnie wybierają zdalne kanały bankowania. Liczba rachunków bieżących klientów indywidualnych wzrosła przez ostatnie trzy lata o niemal 14% mimo spadku liczby placówek z ponad 1 200 do 1 115.

Liczba aktywnych aplikacji IKO wzrosła z 1 mln do ponad 4,2 mln, a liczba wykonywanych za pośrednictwem IKO transakcji zwiększyła się z 9,9 mln zł na koniec 2016 roku do 119,5 mln zł na koniec 2019 roku. Bezpieczeństwo, łatwość w korzystaniu z aplikacji oraz dostęp za jej pośrednictwem do atrakcyjnych produktów przekładają się na najlepsze oceny klientów. Dlatego IKO już dwukrotnie zostało uznane przez użytkowników za najlepszą bankową aplikację mobilną na świecie.

PKO jest też najcenniejszą spółką notowaną na GPW i marką docenianą w kraju i za granicą. Rok temu, bank jako jedyny polski podmiot został zaliczony do grupy dużych spółek indeksu rynków rozwiniętych globalnej agencji indeksowej FTSE Russell.

W 2019 roku PKO Bank Polski po raz piąty został uhonorowany tytułem „Bank of the Year in Poland” przyznawanym przez brytyjski miesięcznik „The Banker”. Międzynarodowi eksperci docenili bank za cyfrową transformację, która trwale wpisała się w DNA organizacji.

10,0%
Wskaźnik ROE na koniec 2019 roku

Efekty realizacji celów strategicznych w 2019 roku:

  • oferta PKO Konto dla Młodych – nowoczesne zarządzanie w bankowości internetowej i mobilnej dla osób w wieku 18-26 lat,
  • PKO Konto Firmowe „e-Biznes” dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, zapewniające dostęp do narzędzi wspierających sprzedaż online,
  • e-Prawnik – nowa usługa dla małych i średnich firm, która pozwala na szybkie, całkowicie zdalne i kompleksowe rozwiązanie problemu prawnego klienta,
  • e-Księgowość – zintegrowane z bankowością elektroniczną rozwiązania, które ułatwiają samodzielne administrowanie systemem finansowo-księgowym firmy,
  • e-Windykacja – efektywne odzyskiwanie należności z niezapłaconych faktur,
  • udostępnienie przedsiębiorcom możliwości samodzielnego potwierdzania danych w ZUS w trybie online,
  • możliwość sprawdzenia rachunku kontrahenta na białej liście podatników VAT, podpięcia w iPKO biznes rachunków z innych banków, również zagranicznych, a także usługi ekspresowych przelewów między bankami w różnych krajach (usługa dla klientów korporacyjnych),
  • wzmocnienie bezpieczeństwa dla posiadaczy kont: silne uwierzytelnienie, maskowanie haseł jednorazowych, skrócenie sesji w serwisie transakcyjnym,
  • wprowadzenie nowych rozwiązań i udogodnień w obsłudze osób głuchych we wszystkich placówkach banku.
  • mobilna autoryzacja transakcji w serwisie internetowym iPKO, Inteligo oraz na infolinii z wykorzystaniem aplikacji IKO,
  • kompleksowa obsługa transakcji walutowych w IKO – konto walutowe z kartą wielowalutową oraz aktywacja e-Kantoru zostały umieszczone razem w jednym miejscu serwisu mobilnego,
  • doładowanie platform z rozrywką i aplikacjami (karta podarunkowa Google Play, Netflix i inne) w serwisie internetowym iPKO,
  • możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej w IKO,
  • sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych w kanałach zdalnych,
  • usługa „mojeID” (we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową), która pozwala na zdalne potwierdzanie tożsamości,
  • dalsza optymalizacja sieci oddziałów w oparciu o ekonomiczną zasadność ich funkcjonowania, uwzględniająca zmiany charakteru placówek,
  • otwarcie zrewitalizowanej Rotundy, będącej jednym z architektonicznych symboli Warszawy,
  • osiągnięcie przez PKO TFI poziomu prawie 1,8 tys. umów o zarządzanie PPK – najwięcej spośród wszystkich instytucji finansowych oferujących PPK.
  • pierwsze na rynku wykorzystanie Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK) do usprawnienia i digitalizacji procesów obsługi klientów,
  • realizacja kolejnego etapu digitalizacji procesów sprzedażowych i obsługowych,
  • połączenie Contact Center z Centrum Operacji (jako trzeci bank w Europie), które spowodowało wzrost efektywności procesów i wykorzystania zasobów ludzkich,
  • nowe rozwiązanie w sieci oddziałów, umożliwiające autoryzację wybranych operacji i dyspozycji za pomocą SMS – istotne zmniejszenie zużycia papieru w banku,
  • osiągnięcie poziomu ponad 0,7 mln Profili Zaufanych w serwisach transakcyjnych banku i popularyzacja szybkiego i łatwego dostępu do usług e-administracji publicznej,
  • wdrożenie pierwszych, zrobotyzowanych procesów w technologii Robotic Process Automation (RPA) w celu zwiększania efektywności procesów back office, bez konieczności zwiększania zatrudnienia.
  • kontynuacja programu transformacji cyfrowej „Nowa Organizacja i Współpraca”, którego celem jest zmiana kultury organizacyjnej w bardziej nowoczesną, efektywną i stale doskonalącą się,
  • budowa autonomicznych i odpowiedzialnych zespołów – bank oparty na wartościach: wiarygodność, satysfakcja klienta, ciągłe uczenie i przedsiębiorczość,
  • pozyskiwanie i rozwój kompetencji technologicznych (np. ux designer, data scientist).
  • rozwój programu „Let’s Fintech”, dzięki któremu PKO Bank Polski rozwija współpracę ze start-upami i wyszukuje nowe rozwiązania technologiczne dostępne na rynku,
  • kontynuacja prac nad rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję (AI), szczególnie w zaawansowanej analityce danych i asystenta głosowego,
  • rozpoczęcie działalności operacyjnej przez spółkę Operator Chmury Krajowej oraz zawarcie przez spółkę strategicznego partnerstwa z globalnymi partnerami technologicznymi – Google i Microsoft,
  • udostępnienie produkcyjnego API w ramach otwartej bankowości,
  • uruchomienie innowacyjnej usługi doradztwa w ofercie funduszy inwestycyjnych „Inwestomat”, wykorzystującej pełną automatyzację procesów zakupowych w kanałach zdalnych.
  • nabycie spółki PCM oraz jej spółek zależnych w celu umocnienie przez Grupę PKO Leasing pozycji lidera w sektorze usług leasingu oraz rozbudowanie usług zarządzania flotą pojazdów i wynajmu samochodów,
  • przystąpienie PKO Banku Polskiego i PKO Banku Hipotecznego, jako pierwszych banków z Polski, do pilotażowego projektu Energy Efficient Mortgages (EEM), mający na celu stworzenie wystandaryzowanych, ogólnoeuropejskich rozwiązań dla kredytów hipotecznych udzielanych na finansowanie mieszkań i domów, które posiadają energooszczędne rozwiązania.

Wyniki wyszukiwania: